neděle 3. dubna 2011

Délka života matiček.

Je zajímavé ,co vše se člověk může dozvědět nebo sám prožije za život.

Je to mu již dávno co jsem začal včelařit. Hned od začátku jsem se učil odchovávat matky.Ten rok nebylo ,kde koupit matky oddělky atd. došlo k melacitozní snůšce.  U nás ,tehdy ještě na tatínkově včelnici také. Po zimě jsem včelstva a včelnici podědil a s přítelem Jílkem jsme zjistili, jak je vážná situace. Ze čtyř včelstev zůstalo jedno a to obsedalo jen čtyři rámky. Bylo řečeno mnoha fundovanými včelaři,abych to nechal a koupit si nová včelstva. Maminka tehdy řekla a ne a i přes mou první nechuť jsem musel včely zachránit. Tak to jsem se dostal ke včelaření. ten rok jsem všechno dílo spálil a úly vydezinfikoval. Přítel Jílek mi sehnal několik souší do začátku abych měl aspoň zaplněný nástavek. Včelaření mne začalo bavit a tak za větších investic jsem, včely postavil ten rok na nohy a ještě vytvořil dvě další včelstva . Do dalšího roku jsem tedy šel se třemi včelstvy. Následující rok ty to tři včelstva vystavěli 60 mezistěn a přinesly 105kg medu.

Během několika let jsem došel k závěru ,že bodavost je na závadu a po koupi rojů, které byly super bodavé (ale měli mraky medu) ,jsem nakoupil včely ze šlechtitelského chovu. Nakup matek provádím do dnes a z nich rozchovávám další matky pro můj chov.

Po malém nastínění ,jak jsem se dostal k chovu matek a rozchovu plemeniva a tedy k selekci matek. Bych se chtěl s Vámi mí my věrnými čtenáři podělit se zajimavůstkou. Běžně se matky dožívají něco mezi 2 – 4 roky a výjimečně 5-ti roky. Ve skutečnosti se matky tedy včelstva rojí a starší matky včelař zamáčkne a nechá si nové. No a to znamená ,že matka má tak 2-3 roky života. U nás se kvalitní nechávají max. 3roky. Po druhém roce života dochází k mezerovitému plodu a matka se postupně vyklade. Jednoho roku jsme zakoupili dvě matky Singrovky a přidali do dvou vedle sebe stojících úlů. Trvalo nám ještě několik let než jsme se naučili eliminovat rojení na dnešních 10procent.(i méně dle roku). Včelstvo číslo 11 ,kde byla právě tato matka s číslem na hrudi 80, se nevyrojilo. Nevěděl jsem to ,protože jsem ten rok byl nemocen, a tak kontroly byli sporadické a zaměřené jen na kladení, a odchyt rojů. Pomáhal mi tehdy přítel Jílek.  Uplynul rok a  ten byl  ve znamení nerojení. Byl jsem v klidu ,protože jsem měl za to ,že všechny matky byli nové, rok staré. A uplynu další rok. Tehdy díky poznatkům několika let jsem již nekoukal na matky , ale začal vést evidenci. U tohoto včelstva jsem věděl že se nevyrojilo a tak jsem odebral plemenivo. Samozřejmě nechal ho přezimovat. Když to shrnu matka s číslem 80 měla v roce ,kdy si včely tichou výměnou vyměnily tuto matku jí bylo 5let.Jak to vím , ten rok jsem kontroloval všechny neevidované a neoznačené matky a našel jsem ji tam, hned jsem jí vyfotil.  Každý rok dalo to to včelstvo na třech až čtyřech nástavcích  33,5 – 35kg medu.

Sám jsem byl překvapen ,kolika se může matka dožít. Od té doby již to samé se nikdy nezopakovalo. Jsem velice rád ,že jsem tuto zajímavou skutečnost mohl prožit.

P5260070P5260073P5260075P5260085

Žádné komentáře:

Okomentovat