neděle 12. července 2015

Úlek pro děti a chov matek.

Ale na začátku to bylo obracení.

Chovu matek se věnuji od začátků samostatného včelaření.  Vyzkoušel jsem mnohé systémy až jsem došel k názoru, že je potřeba si vytvořit svůj, který bude více šetrný ke včelím královnám a snadno se bude obhospodařovat.

Základním poznáním je, že matce vyhovuji rámky úzko vysoké, a také s dobrým osazením včelami. Proto jsem  volil náš Adamcův rámek , který mám na včelnici ve svých úlech. Ale ten široko nízký, proto jsem na dobrou radu od přítele včelaře Jílka přepůlil rámek 39 x 24 na polovic a osadil patníky. To jsem hned zavrhl. neboť mne to nevyhovovalo , z důvodu problému s výrobou a osazovaní pantíku, které neměli dostatečnou kvalitu. proto vzniknul půl rámek s drážkami a čípky. až později jsem se dověděl že tento systém je již používán přítelem chovatelem Sedláčkem.

S výrobou pul rámků se ukázala další úskalí, jako to největší kolik těchto pul rámků je třeba pro včelky a odchov matek. Kolik rámečku je potřeba nezazimováni, a podobně.

Během následující let jsme zkoušely oplodňáčky Dvou , tři čtyř a šesti rámečkové. Ale také chovné stanice s 10 až 16 rámečky vedle sebe na studenou stavbu. Osvědčily se mě nejvíce 6ramečkove oplodňáčky(ve světě užívané jako MINI plus. A chovná stanice s nástavky po 10-12ramečky ve dvou až třech nástavcích.

Pro vyzimovaní je vhodná velikost čtyř až šesti rámečky. kdy u těch menších je potřeba během časného jarního rozvoje vyměnit jeden až dva rámečky se zásobami. u šesti rámečkových toho není potřeba.

Také jsem odzkoušel i sestavu jako u největšího ukrajinského chovatele matek. vice nástavkovém zimovaní jen po šesti rámcích v jednom nástavku. Na zimovaní postačují dva takovéto nástavky, a případný jeden nebo dva rámky se zásobami pro případ jakéhokoliv problému se zásobami. 

Vše pro děti.

Mám několik dětí a tak jako každý táta se snaží, svým dětem vštípit to co umí sám. Proto použití těchto úlečků pro děti bylo již třešinkou na dortu. Odzkoušeli jsme  několik výrobních postupu. Nakonec jsem se obratli zase k výrobě ze styroduru, kde tento úlek si jsou schopni děti vyrobit sami, a také ho plný medu uzvednou.

Tento rok mne oslovily z vedlejší okresního města církev JB, která začala chovat včelky, chtěli poradit. Při návštěvě viděli male chovné ulky a jejich možné užití u dětí. A proto chtěli abych jim v tom pomohl a ukázal včelaření a výrobu těchto ulečků.

Budoucnost ukáže, jak se osvědčí i ve větším užiti těchto ulků pro dětské včelaříky.

Nyní několik fotek videi s výroby a ze včelaření našich ratolestí. Včetně chovu matiček.

Vítek 5.

Uly pro děti a chov matek 010Uly pro děti a chov matek 013

Naš nejmenší Šimonek 2 a Vojtík 8.

Uly pro děti a chov matek 015Uly pro děti a chov matek 016Uly pro děti a chov matek 018Uly pro děti a chov matek 022Uly pro děti a chov matek 023Uly pro děti a chov matek 030Uly pro děti a chov matek 034

Natírání nových nástavků.

Uly pro děti a chov matek 056Uly pro děti a chov matek 045

Jedna ze dvou včelnic přítel Tíška 5 určená na chov matek.

Uly pro děti a chov matek 058Uly pro děti a chov matek 063

Matečné včelstvíčko.

Uly pro děti a chov matek 067Uly pro děti a chov matek 068Uly pro děti a chov matek 069Uly pro děti a chov matek 071

Tíškovo značení trubce. Vojtik, ale měl v ruce značenou matku už v roce. Najdete fotku na http://dobravcela.cz/medabeda/znaceni.html  úplně dole.

Uly pro děti a chov matek 075Uly pro děti a chov matek 077

Jistě za všechny přejí Mnoho úspěchu ve včelaření, moji malí včelařící.

Příště: Dna k ulečkům a jejich výroba.

Žádné komentáře:

Okomentovat