úterý 6. července 2021

Chovné matečníky - ala včelaříci Medunovi

 Každý včelař má svůj vlastní způsob přípravy, výroby a zužitkování matečníku  a misek.

Také jsem si prošel mnohými způsoby přípravy matečníku, jeho výrobou a jejich zužitkování. Výborné byli mateční misky z Ameriky od Mateli, ty přijímali včely se skoro stoprocentní jistotou i když nedošlo k jejich ovonění ve včelstvu. 

Později jsem si uvědomil , že  plast je plast a začal pokukovat po vosku a různých matečníku a misek   z něj vyrobených. Nejvíce mi pomohlo v rozhodovaní možnost odzkoušet plastovou Chovnou sadu od Pokorného z Dačic. Je to velice povedená a  hezká sada, ale stále to není z vosku a pracnost je stále stejná, přijímaní těchto misek byla také nižší.  Avšak v kombinaci plastové chovné lišty a misek z vosku mi napomáhá  k využiti  ekologičtějších postupů a i včelkám se to více líbí.

Využily jsme standartní chovnou lištu z plastu a do drážku matečníku se snadno zamáčkne vosková miska, o které jsem již psal v příspěvku : 

Medové zprávy: Výroba mateřích misek, v novém. (medove-zpravy.blogspot.com)

 Sestaveni je velice snadné. 






Včelky je přijímají velice rychle a ve velké míře, bez ovonění cca 60procent, s ovoněním skoro stoprocentní. Druhotnou výhodou je, že při využití zavíčkovaných matečníku se není nic dalšího z plastu není potřeba, neboť se matečník snadno od dělí od plastového držáku a samotný matečník se vloží do oplodňáčku-plemenáčku mezi dva rámky. Je to velice snadné a pevnost misky je vysoká, tedy da se za ni i razantněji vzít a přimáčknout mezi dva rámky.

Při výrobě misek využívám panensky vosk nebo vosk z víček.

Cele matečníky se potom již z recyklují ve slunečném tavidle.




Zužitkování matečníků:


Chov matek je pro mne a jistě bude i pro Vás, jedna z nejkrásnějších a nejuspokojenějších prací ve včelstev, a to hlavně je-li završena líhnoucí se kvalitní matkou.


Žádné komentáře:

Okomentovat